Popularny jak kawalerka – mieszkania jednopokojowe wciąż w modzie

Kawalerki już od jakiegoś czasu pozostają hitem rynku nieruchomości. W opinii analityków rynku nieruchomości stały się wręcz synonimem popularności. Stałe a wręcz rosnące zainteresowanie mieszkaniami jednopokojowymi sprawia, że na głównych rynkach mieszkaniowych dostępna jest spora oferta kawalerek na sprzedaż.
REKLAMA
Kawalerka na sprzedaż poszukiwana

W Warszawie jest obecnie wystawionych 1390 jednopokojowych mieszkań na sprzedaż. Niewiele mniej, bo 1296 lokali czeka na chętnych we Wrocławiu. W Krakowie, Poznaniu i Gdańsku liczba takich jednostek mieszkalnych wynosi odpowiednio 976, 735, 346. Z czego wynika takie zainteresowanie kawalerkami? Jeśli nie wiadomo, o co chodzi, to zwykle chodzi o pieniądze – to powiedzenie bardzo dobrze oddaje powody popularności kawalerek.


Cena a powierzchnia mieszkania

Jarosław Krawczyk z serwisu Otodom zaznacza bowiem, że rosnące ceny mieszkań, które można było obserwować od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, przekładają się na rozmiary mieszkania, na którego zakup może sobie pozwolić przeciętna polska rodzina. Oczywiście w ramach cyklu koniunkturalnego ceny mieszkań raz rosną, raz spadają, jednak długoterminowy trend stawek za lokal mieszkalny w Polsce – przynajmniej od 2004 roku – jest jeden: w górę.


Wkład własny nie bez znaczenia

Podobne skutki wywołały zmiany wymaganego poziomu wkładu własnego dla kredytów mieszkaniowych. Znaczenie tego faktu podkreśla Jolanta Starnawska, współwłaściciel Starnawska.pl NIERUCHOMOŚCI tłumacząc, że obecnie możliwości kredytowe są ograniczone między innymi przez wymagany wkład własny.

Rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego stopniowo zwiększały wymiar minimalnego wkładu własnego. Od 5% wartości nieruchomości w 2014 roku do 20% w roku 2017.

Ekspertka Starnawska.pl NIERUCHOMOŚCI zwraca również uwagę na dwie inne kwestie, po pierwsze na rynku jest duży popyt na wynajem kawalerek, których wciąż brakuje.
Kupno kawalerki wpisane w styl życia

Ponadto kawalerki cieszą się dzisiaj dużym wzięciem ze względu na styl życia, zwłaszcza młodych ludzi. Również fakt planowania swojej przyszłości – dzisiaj jestem singlem i nie wiem jak długo – wpływa na decyzję o zakupie póki co mniejszego mieszkania dodaje Jolanta Starnawska.


Ceny kawalerek – albo 90 tys. zł albo miliony 

Aby zostać właścicielem kawalerki w Warszawie, wystarczy już nieco ponad 155 tys. zł. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, iż oferta ta dotyczy lokalu o powierzchni zaledwie 14,1 mkw. znajdującym się na trzecim piętrze w bloku na Pradze Północ. Podobną kwotę trzeba wydać za lokum o zbliżonym metrażu w Gdańsku. W pozostałych miastach jest jeszcze taniej.

W Krakowie i Poznaniu stawka za najtańsze 1-pokojowe M wynosi 109 tys. zł. Z Kolei we Wrocławiu już 90 tys. zł wystarczy na zakup kawalerki. Dotyczy to jednakże mieszkania z rynku pierwotnego, w stanie deweloperskim z terminem oddania w 2021 roku.


Oferty sprzedaży najtańszej i najdroższej kawalerki w poszczególnych miastach
 
Miasto Oferta Cena całkowita (zł) Cena (zł/mkw.) Powierzchnia (mkw.) Piętro Rejon Wielkość oferty
Warszawa Najtańsza 155 430 11 000 14,1 3 Praga Północ 1 390
Najdroższa 3 001 350 16 500 181,9 5 Mokotów
Kraków Najtańsza 109 000 7 267 15,0 1 Swoszowice 976
Najdroższa 1 370 000 18 367 74,6 3 Stare Miasto
Wrocław Najtańsza 90 000 5 646 15,9 5 Psie Pole 1 296
Najdroższa 930 000 18 416 50,5 28 Centrum
Poznań Najtańsza 109 000 4 937 22,1 Parter Nowe Miasto 735
Najdroższa 647 190 20 282 31,9 5 Stare Miasto
Gdańsk Najtańsza 155 000 10 690 14,5 3 Wrzeszcz 346
Najdroższa 845 000 6 500 130,0 Parter Wrzeszcz
Opracowanie Twoje-miasto.pl dla serwisu Otodom, na podstawie danych serwisu Otodom.


Jakie ceny kawalerek w Warszawie?

Obecnie najdroższy jednopokojowy lokal, a właściwie apartament dostępny jest w stolicy. Ponad 3 mln zł warte jest mieszkanie o metrażu 181,9 mkw. usytuowane na 5 piętrze budynku na Mokotowie. Nie można jednak w tym przypadku mówić o typowej kawalerce, a raczej o penthousie, w którym po prostu nie wydzielono pomieszczeń, zostawiając taką możliwość nowym właścicielom.


Trochę mniej, ale wciąż dużo

W Krakowie za 1,37 mln zł wystawiona została na sprzedaż kawalerka o powierzchni 74,6 mkw. na Starym Mieście. We Wrocławiu najdroższe jednopokojowe mieszkanie jest do wzięcia za 930 tys. zł. W Gdańsku i Poznaniu trzeba wydać odpowiednio 845 tys. zł i 647,2 tys. zł. Warto zaznaczyć, że jedynie w tym ostatnim mieście metraż mieszkania przypomina prawdziwą kawalerkę.

W pozostałych miastach podobne jak w Warszawie w przypadku najdroższych ofert w grę wchodzą większe nieruchomości, w których ze względu na aranżację nie wydzielono pokoi, choć powierzchnia zdecydowanie na to pozwala.
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Bydgoszczy

kiedy
2019-11-23 16:30
miejsce
Kinoteatr Adria, Bydgoszcz,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-23 19:30
miejsce
Kinoteatr Adria, Bydgoszcz,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-24 18:00
miejsce
Hala Łuczniczka, Bydgoszcz, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-24 18:30
miejsce
Kinoteatr Adria, Toruńska 30
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.