Trasa kolejowa Maksymilianowo - Wierzchucin zostanie zmodernizowana
Modernizacja linii kolejowej 201 twa już na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa w woj. pomorskim, a jej zakończenie planowane jest do końca 2027 r. Prowadzone jest też wyłanianie wykonawcy modernizacji stacji Maksymilianowo.
W ramach prac przebudowane zostanie 32 km istniejącego toru i zbudowany drugi tor, co ma poprawić przepustowość na trasie. Linia zostanie też zelektryfikowana. Przebudowane zostaną również perony na stacjach i przystankach Stronno, Serock, Błądzim, Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo i Lipienica. Na trasie zastosowane zostaną szyny bezstykowe, co poprawi komfort jazdy podróżnych.
Zaplanowano poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg z torami. Przejazdy w pięciu lokalizacjach - dwa w Serocku i po jednym w Świekatowie, Lipienicy i Błądzimiu zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe, a 10 innych przejazdów zostanie wyposażonych w nowe rogatki i sygnalizatory świetlne.
Na trasie zaplanowano zainstalowanie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym. Przebudowanych zostanie też 31 obiektów inżynierskich - mostów, wiaduktów, przepustów i przejść nad torami.
Po zakończeniu wszystkich prac i wydaniu wymaganych pozwoleń pociągi na trasie będę mogły jeździć z prędkością do 160 km (obecnie do 120 km/h), a towarowe - 120 km/h (obecnie 80 km/h). Linią będą poruszać się najdłuższe (do 750 m) i najcięższe (nacisk na oś 22,5 t) pociągi towarowe.
Realizację inwestycji przewidziano na lata 2026-2029. Wyłoniony w przetargu wykonawca przygotuje projekt w zakresie branży sterowania ruchem i telekomunikacji oraz wykona prace budowlane. Wartość szacunkowa zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.
Modernizacja na linii 201 obejmie również odcinek Gdańsk Osowa - Gdynia Główna, na którym prace mają być prowadzone w latach 2026-2029. (PAP)
rau/ drag/
