Jak zapobiec zjawisku aquaplaningu?
Przytrafić może się ono każdemu, zarówno nowicjuszowi, jak też doświadczonemu kierowcy. Czym jest? Dlaczego jest tak niebezpieczne? Czy można go uniknąć?
Czym jest aquaplaning?
Do zjawiska zwanego aquaplaningiem dochodzi wtedy, gdy między powierzchnią opony, a podłożem, powstanie utrzymująca się warstwa wody, tzw. poduszka wodna. Opona nie jest w stanie w efektywny sposób odprowadzić nadmiary wody, co sprawia, że auto zaczyna „płynąć” i przestaje reagować na ruchy kierowcy.
Dlaczego zjawisko to jest tak groźne?
Utrata kontroli nad pojazdem zawsze stwarza ogromne niebezpieczeństwo wypadku, a w przypadku aquaplaningu jest ono tym większe, że czasem trudno je przewidzieć. O ile łatwo uniknąć zjawiska poduszki wodnej podczas jazdy w obfitym deszczu, gdyż większość kierowców zdecydowanie zmniejsza prędkość, to najechanie z dużą prędkością na zalegającą w koleinie wodę, gdy reszta nawierzchni jest już sucha, może być zaskoczeniem nawet dla doświadczonego kierowcy.
Jak się zachować, gdy auto zacznie "płynąć"?
Kierowca, który poczuje, że traci panowanie nad pojazdem, wywołane najprawdopodobniej zjawiskiem aquaplaningu, nie powinien panikować, ani tym samym wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą oraz pedałami gazu i hamulca, gdyż może to wywołać nieprzewidywalne zachowanie pojazdu. Najlepszym rozwiązaniem jest odczekanie, aż koła znów złapią przyczepność.
Jak zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu?
Idealną receptą na całkowite zapobiegnięcie zjawisku aquaplaningu jest stanowcze ograniczenie prędkości, z jaką porusza się samochód. Niestety w wielu przypadkach takie zachowanie jest niezwykle trudne do zrealizowania. Zdecydowanie rozsądniejszym wyjściem jest wyeliminowanie czynników, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia tego niebezpiecznego zjawiska, zalicza się do nich stan oraz rodzaj ogumienia, szybkość, z jaką porusza się samochód, czy rodzaj oraz stan nawierzchni.
Przede wszystkim opony
Poduszka wodna, która tworzy się między oponą, a podłożem powstaje wskutek tego, że jej bieżnik nie ma możliwości odprowadzić nadmiaru wody. Istotne znaczenie ma sam kształt bieżnika, gdyż to od niego zależy, w jaki sposób będzie odprowadzana woda. Testy przeprowadzane na mokrych torach wykazały, że na takiej nawierzchni najlepiej sprawują się opony z bieżnikiem w kształcie litery V. Istotny jest również stan jego zużycia, im będzie niższy, tym podatność ogumienia na aquaplaning będzie większa. Jednym ze skutecznych sposobów na przesunięcie granicy wystąpienia zjawiska aquaplaningu jest również utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Auto, którego opony mają ciśnienie dwóch barów, utraci kontakt z mokrą nawierzchnią przy prędkości wyższej o minimum 20 km/h niż samochód, którego opony mają jeden bar. Chcąc znaleźć opony, które w najmniejszym stopniu będą podatne na zjawisko aquaplaningu warto prześledzić wyniki testów ogumienia przeprowadzanego na mokrej nawierzchni, kluczowa może też być opinia innych użytkowników. Wszystkie porady można bez większych problemów znaleźć w Internecie, np. na stronie sklepu Oponeo, gdzie dodatkowo będzie można zaopatrzyć się w wybrany model ogumienia.
Nawierzchnia, po które porusza się pojazd
Kierowca posiada zazwyczaj niewielki wpływ na rodzaj oraz stan nawierzchni, po której się porusza się samochodem. Im większa tafla wody, tym wyższe jest prawdopodobieństwo, że auto odmówi posłuszeństwa. Niebezpieczeństwo stwarzają wszelkiego rodzaju koleiny i zagłębienia, w których gromadzi się woda.
Dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze
Prędkość, z jaką porusza się dany pojazd, powinna być zawsze dostosowana do warunków panujących na drodze. Zwłaszcza w czasie obfitych deszczy oraz zalegania wody na powierzchni drogi, kierowca powinien zdjąć nogę z gazu. Nawet najlepsze opony nie pomogą, gdy kierowca wjedzie ze zbyt dużą prędkością w kałużę bądź taflę wody.
Zjawisko aquaplaningu może przytrafić się każdemu kierowcy. Jednak to od niego w głównej mierze zależy, czy podjął wszystkie kroki, by oddalić to niebezpieczeństwo. Ważne jest także to, w jaki sposób się na nie zareaguje, gdy tylko się pojawi podczas jazdy.